woensdag 4 juli 2012

Kruippakje "Sam" : patroon plus handleiding.

Eindelijk. Ik hoor het u denken. Ik liet u schandalig lang wachten. Ik dacht dat ik de tweede helft van juni wel enige vrije tijd zou bezitten, maar dat was mijn slecht inschattingsvermogen dat me om de tuin leidde. En daarna werd ik geplaagd door "een ziekte" (moeha, die doktersbriefjes toch).
Och, hier is het, in de eerste helft van juli. Dat is toch bijna de tweede helft van juni.

Ik maakte al ettelijke versies van dit kruippakje en pastte het patroon gaandeweg aan. Ik hoop dat het nu perfect is, voor eender wie het maken wil. Dankzij Riet doopte ik het patroon met de naam van het kindeke waarvoor ik de allereerste versie maakte, dat was mijn achternichtje:


Het was veel werk, maar ik deel het graag met u, het lijkt me tof om andere versies of misschien zelfs variaties op het patroon te zien. Aarzel dus niet om mij op de hoogte te brengen van uw creaties, via eender welk kanaal!
Het is een rechttoe rechtaan patroontje, weinig geprul. Slechts 5 patroondelen en wat stukjes boordstof. Mijn ervaring is dat kruippakjes als deze het goed doen bij verse moeders en vaders. Het kan helemaal open, dus het kind moet nergens ingepropt worden én het sluit langs voor, dus het kind moet evenmin op zijn buik gedraaid en weer terug. Allemaal dingen die verse ouders liefst vermijden, ik spreek niet uit ervaring, maar zie het dagelijks in de praktijk ;-).
Doordat het geen "voetjes" heeft, gaat het langer mee, want kruippakjes worden vaak te klein omwille van te lange benen. Koop er kniekousen bij (Hema), die blijven het best zitten.

Misschien werkte u nooit eerder met tricot, of nog erger, hebt u er schrik van. Misschien gelooft u het niet, maar ik was ooit zo. Ik dacht dat ik dat nooit zou kunnen en het begon me te duizelen als ik begrippen hoorde als "stretchnaald", "boordstof"of "interlock".
Maar geluk is soms aan mijn kant en wat tricot betreft, heet dat geluk Mamasha. Zij legde al met hand en tand de beginselen der tricot uit, en meer. Als u geen ervaring hebt met het verwerken van tricot, lees dat daar dan een paar keer door, ik ga hier niet alles opnieuw uitleggen. Van nature lui aangelegd ja, u mag dat hardop zeggen.

Ik tekende twee maten van het kruippakje, omdat een maat groter dan 0-2 maand toch handig leek, sommige baby's worden geboren met maten van een driemaander moet u weten.

Om het patroon te downloaden:
Klik hier voor maat 0-2 maanden
Klik hier voor maat 2-4 maanden

Het zijn PDF-files. Let er bij het printen op dat je het document op 100% (of zonder schaal) print. Ik tekende hier en daar vierkantjes van 2 op 2 cm, zodat u kan controleren of het op de juiste schaal geprint is.
Overal waar nodig is 1 centimeter naadwaarde inbegrepen. Mijn aanduiding voor waar je vlieseline moet strijken is wat slordig gebeurd, mijn excuses. Als u gewend bent aan de Van Katoen-patronen, zal u ernstig teleurgesteld zijn, ik tekende alles met de hand en voegde op de computer wat details toe.

Het is niet de bedoeling dat u dit patroon gebruikt 
om kruippakjes te maken voor commerciële 
doeleinden. Maak er gerust voor uw eigen gebroed of om 
kado te geven. Ik hoop op dat respect van uwer kant.
Danku :-).

NODIG
Tricot: ongeveer 60-65 cm voor de kleinste en ongeveer 75 cm voor de grootste maat. Maar schiet me niet dood, neem voor de zekerheid wat meer, als je de print wil laten doorlopen en het een tamelijk grote print betreft. Tricot heeft ook al eens de neiging om serieus te krimpen in de was (10% of meer!) Je kan het kruippakje bijvoorbeeld ook in nicky velours maken, dan heb je een winterversie.
Boordstof (maten staan hieronder ergens)
Vlieseline H180: een halve meter is zeker voldoende
Drukknopen

PATROON
Het patroon bestaat uit 5 delen. Neem ook steeds alle merktekens over op je stof en houd rekening met de draadrichting (aangeduid met een pijl).

Patroondeel 1: het voorpand: knip dit 2x uit in spiegelbeeld. Als je stof een grote print heeft, of streepjes zoals in mijn versie hier, let er dan bij het uitknippen op dat de print van de stof doorloopt over de twee voorpanden. Tips voor het laten doorlopen van patronen vind je hier, bij Spiegelstiksels of hier bij mij. Als je je hier niet zeker genoeg voor voelt, kies dan tricot met kleine of zonder print. Omdat het patroon niet over een naad doorloopt, maar over twee stofdelen die elkaar overlappen, die dan ook nog eens in bezit zijn van een aangeknipt beleg, help ik hier nog een beetje: zoek een opvallend stukje in je print, zoals Spiegelstiksels mooi uitlegde. Plooi voor het ene voorpand het aangeknipt beleg om (dus tot aan de kleine streepjes lijn) en speld je patroon met die vouw op die specifieke plaats op je stof. Voor het andere voorpand moet je je patroon omplooien op de "overlaplijn" (op die manier benoemd op het patroon = de stippeltjeslijn) en het patroon dan met die lijn op de juiste plek op de stof spelden zodat de tekening zou doorlopen. Let op: voor je de stof uitknipt moet je dan eerst de omgeplooide delen terug openplooien zodat je het stuk voor de overlap en het aangeknipt beleg wel mee uit de stof knipt. Na omstrijken van het aangeknipt beleg en overlappen van de twee voorpanden zal je tekening dan mooi doorlopen.




Patroondeel 2: het achterpand: knip 1x. Omdat de zijnaden wat schuin uitlopen is het niet mogelijk om de tekening van de stof over die naden te laten doorlopen. (ik deed toch een poging om mijn streepjes te laten doorlopen, maar met grotere prints dus niet mogelijk)
Bekijk voor je het achterpand uitknipt eerst stap 11 eens. Als je de pijpjes gewoon wil omzomen, moet je een halve centimeter extra tekenen.




Patroondeel 3: de mouwen: knip 2x in spiegelbeeld (!). Het is ook heel belangrijk om rekening te houden met de draadrichting.



Patroondeel 4: beleg beentjes voorpand: knip 2x in spiegelbeeld. Als je bijpassende tricot hebt kan het leuk zijn om hier andere stof voor te gebruiken.



Patroondeel 5: beleg beentjes achterpand: knip 1x. Ik gebruikte hier al vaak boordstof, dat gaat prima en geeft ook wat extra contrast, maar het kan ook in gewone tricot. Gebruik in geval boordstof, best geen te dikke of stijve variant, gezien je er drukknopen door moet krijgen.



Boordstof: voor de afwerking van de hals, mouwen en de beentjes onderaan heb je boordstof nodig.
Ik geef u de afmetingen mee (hoogte x breedte):

MAAT 0-2 maanden:
Hals: 4x 21,5 (1x)
Mouwen: 4x 12,5 cm (2x)
Beentjes onderaan: 2,5x 15 cm (2x)


MAAT 2-4 maanden:
Hals: 4x 28,5 cm (1x)
Mouwen: 4x 16 cm (2x)
Beentjes onderaan: 2,5 x 20 cm (2x) 



STAP 1: VLIESELINE
Strijk eerst overal waar nodig vlieseline. Dat is, waar er drukknopen komen. Ik duidde aan op het patroon: de zones binnen de (slordige) grijze lijnen. Ik gebruik altijd vlieseline H180. Dat is vrij dunne vlieseline die in de breedte rekt, zoals tricot dat doet.

STAP 2: RANDEN OVERLOCKEN
De randen waar een rode lijn getekend is op het patroon dien je eerst te overlocken. Dit zijn randjes die zichtbaar zijn aan de binnenkant van het kruippakje.



En dan kunnen we beginnen naaien!

STAP 3: DE SCHOUDERNADEN
We beginnen met de schoudernaden. Leg beide voorpanden met de goede kant op de goede kant van het achterpand, zodat de schouders op elkaar liggen en speld (eventueel) vast. Overlock, of stik.



STAP 4: DE MOUWEN
Zet nu de mouwen in. Zorg dat de merktekens overeen komen en kijk hier hoe ge dat doet, mouwen inzetten.



STAP 5: AANGEKNIPT BELEG OMSTRIJKEN 
Deze stap kan je ook na de volgende doen, maar omdat ik het op de foto's eerst deed, zet ik hem ook maar hier neer als stap 5. Anders zou u wel eens in de war kunnen raken ;-). Van het patroon nam je over tot waar het aangeknipt beleg komt. Strijk dit om met de slechte kanten op mekaar, dus zoals het uiteindelijk moet zijn.



STAP 6: DE ZIJNADEN
Nu stikken we in 1 beweging de zijnaden en de onderkant van de mouwen dicht. Let er hierbij op dat de naden van de oksel een kruis vormen. Ook dat legt Mamasha hier uit.



Ge hebt nog bijna niks gedaan en het lijkt al op een kruippakje, zeg.

STAP 7: BELEG BEENTJES VOORPAND (patroondeel 4)
Plooi het aangeknipt beleg van één van de voorpanden met de goede kant naar de goede kant van het voorpand. Leg dan het beleg met de goede kant op de goede kant van het voorpand en stik vast langs de binnenkant van het beentje. (de rode lijn op de foto)



Plooi het beleg dan naar achter en duw het hoekje goed uit (eventueel kan je een klein stukje van het hoekje knippen voor je het binnenstebuiten draait). Het is niet nodig om knipjes te geven in de naadwaarde, (toch zeker niet als je overlockt, met een gewone naaimachine heb ik dit nooit gedaan). Zowel het (overlock)stiksel als de stof is elastisch genoeg en rekt vanzelf mee. Strijk er eens goed over, zodat het plat ligt. Het zal daar nog wat hangen wapperen, maar dat komt vaneigens goed als je de drukknopen erin zet.
Herhaal voor de andere kant.



STAP 8: BOORDSTOF AAN DE HALSOPENING

Neem het stuk boordstof voor de halsopening. Strijk aan de korte zijden 1 cm om en plooi dan dubbel in de lengte. Ik strijk er dan nog eens over, dan blijft het wat beter zitten.



Verdeel in de lengte in vier gelijke delen en duidt dit op één of andere manier aan, naar uw eigen goesting (krijt, stift, knipje, speldje). Verdeel ook de halslijn in 4 gelijke delen. Het aangeknipt beleg mag je niet meerekenen, want dat plooien we straks rond de boordstof. Als u daar niks van snapt, van dat in vier delen of waarom dat moet, verwijs ik graag voor de 20ste keer hier naar door.
De manier waarop ik het puntje van de boordstof afwerk, kwam er na inspiratie hier, bij Riet.

Je speldt de boordstof dus gelijkmatig verdeeld vast aan de goeie kant van de halslijn en plooit het stukje van het beleg over de boordstof terug, met de slechte kant van de stof naar boven. Duw de boordstof goed in het hoekje.


In zijn geheel ziet dat er zo uit:


Overlocken en tegelijk aan de boordstof trekken.


Dan de boordstof naar boven plooien en de hoekjes mooi uitduwen.

  
STAP 9: BOORDSTOF AAN DE MOUWEN
Voor de afwerking van de mouwen heb je twee stukjes boordstof. Zet ze volgens de eerste werkwijze die Mamasha uitlegt aan de mouwuiteindes (in haar uitleg is dat stap 3 tot 6 en stap 18 tot 24) en dan hebben we al een afgewerkte bovenkant!



STAP 10: BELEG ACHTERPAND TUSSEN DE BEENTJES
Neem nu patroondeel 5. U knipte dit naar believen uit tricot, dan wel uit boordstof.
Strijk hiervan 1 cm voor zowel de kleinste als de grootste maat om (in de lengte) en plooi het dan dubbel en nog eens strijken.
Langs boven ziet dat er zo uit:
Ik tekende waar ik moest plooien aan de binnenkant van de boordstof met krijt. Vooral die lijn op 1 cm is handig want daar gaan we zo meteen stikken.
Maar we beginnen met het overlocken van de lange zijde aan de andere kant dan waar je de 1 cm omstreek.


Dit stuk stof is feitelijk wat te lang. Ik deed dat expres. (Noot: dat is zeker zo bij het patroon voor maat 2-4 maand, bij dat van de kleinste maat weet ik het niet 100% zeker of het ook te lang is, ik test dat binnenkort nog eens en pas hier dan aan). Duid op het achterpand, op de goeie kant van de stof voor de kleinste maat 0,7 cm van de rand aan en voor de grootste maat 1 cm van de rand met bijvoorbeeld krijt een lijn aan. Tegen die lijn speld je het beleg. Maar niet zomaar, goed lezen.


Ik begon links te spelden. Tot ongeveer 2 à 3 cm van het kruis span je de boordstof of de tricot lichtjes aan terwijl je speldt, niet teveel. Om de bocht te maken geef je juist wat extra ruimte, het mag daar gerust een beetje "gebobbeld" zitten, we gaan tijdens het stikken dan wat aan de tricot trekken om het mooi aan te laten sluiten en zonder plooitjes te stikken. Als je over de helft bent, weer zo'n 2 à 3 cm voorbij het kruis span je de boordstof weer wat aan tijdens het spelden. Omdat het een beetje van de boordstof of stof afhangt tekende ik dit patroondeel wat langer. De overschot knip je gewoon af.
Door op deze manier te spelden sluit het beleg mooi aan over de lengte van de beentjes en heb je wat extra ruimte voor de drukknopen tussen de beentjes, anders gaat het daar trekken.

Stik nu (met de naaimachine en een gewone rechte steek) vast op 1 cm van de rand van het beleg (dus die witte krijtlijn, die je op de foto kan zien). Straks plooien we de rest dan naar de slechte kant van het achterpand om en stikken we langs de goeie kant door met een tweelingnaald.

Maar eerst de afwerking van de pijpjes onderaan.

STAP 11: AFWERKING VAN DE PIJPJES à la Eloleo (want ik leerde het van haar)
Leg één van de pijpjes met de goeie kant naar boven. Leg beide belegdelen open, zoals op onderstaande foto:



Vouw nu beide belegdelen naar binnen (met de goede kant van het beleg op de goede kant van de stof). Het linkse beleg (van het voorpand) vouw je gewoon naar binnen tot aan de naad (tot de naad van het beleg de zijkant is, niet helemaal tot in de helft plooien). Het rechtse stuk, in mijn geval boordstof plooi je naar binnen tot de overlockte rand gelijk ligt met de naad die je net gestikt hebt, hopelijk op onderstaande foto ondubbelzinnig te interpreteren.


Neem de boordstof die voor de pijpjes dient en overlock één van de lange kanten. Leg de andere kant dan tegen de onderkant van één van de pijpjes. De omgeplooide belegdelen zitten er dus onder. (Mijn stukje boordstof op de foto was wat te lang, ik gaf jullie de goeie maat door). Speld het begin, midden en einde vast en overlock of stik vast.


Knip daarna de hoekjes wat bij, anders wordt het een dikke bult na het omkeren van de hoekjes. 



Keer de hoekjes dan om en duw ze mooi uit. 

Gewoon omzomen kan natuurlijk ook. Teken dan onderaan de pijpjes een halve cm extra en zoom 1,5 cm om. (overlock de rand dan eerst en stik door met een tweelingnaald langs de goeie kant)

Nu gaan we het beleg van het achterpand vaststikken.

STAP 12: BELEG ACHTERPAND VASTSTIKKEN
Plooi de lange overlockte zijde naar de achterkant van het achterpand. Je ziet daar het stiksel van stap 10. Normaal gezien, als je precies gewerkt hebt komt het beleg net tot aan dat stiksel. Speld vast en stik langs de goeie kant door met een tweelingnaald. Met een enkel stiksel werkt het ook.



Probeer heel precies langs de rand te stikken.


Nu de pijpjes onderaan nog doorstikken, dit kan eveneens met de tweelingnaald of met een gewoon recht stiksel. Hierdoor stik je het stukje boordstof dat onderaan als "beleg" dienst doet mee vast.


Ik mocht lostornen, kijk maar:


En dan ziet dat er nadien zo uit: mooi afgewerkt! (deze foto dateert uiteraard van na de laatste stap)



Rest ons: de drukknopen.


STAP 13: DE DRUKKNOPEN
Hier gaf ik al eens wat tips om de drukknopen zo te plaatsen dat de print van je stof zeker doorloopt. Zet op die manier de drukknopen in beide voorpanden.

Voor de drukknopen tussen de beentjes heb ik nog wat foto's.
Plooi het beleg van het achterpand naar binnen. (Aha! Nu komt dat extra aan stof dat je hoog tussen de beentjes voorzag van pas!) Duid met behulp van het patroon aan waar de drukknopen moeten komen (of verdeel zelf gelijkmatig 4 drukknopen per kant, dat steekt niet zo nauw). 

De drie onderste mag je gerust ook wat meer naar het midden van het beleg zetten, onderstaande foto is daar geen goed voorbeeld van.

De twee drukknopen hoog tussen de beentjes zijn het moeilijkst. Plooi het beleg niet helemaal om, dat zal niet goed lukken en wringt tegen. Plooi het in feite dubbel:



En zet de drukknopen er zo dicht mogelijk tegen de rand in.


Zet nu de andere helften van de drukknopen erin op dezelfde manier zoals je dat met het voorpand deed. Leg de andere kant van het kruippakje tegen het achterpand zoals het moet komen, en druk goed op de drukknopen. Zo kan je zien waar je de andere helften van de de drukknopen moet zetten.

Moeha! We zijn klaar!



OPMERKINGEN
Drukknopen
Ik testte die van Prym uitvoerig. Ze zijn heel stevig en blijven goed zitten. Nadeel is dat ze nogal dik zijn en dat de kleinste maat een doorsnede van 1 cm heeft wat ook nogal groot is voor een babypakje. Je bent ook beperkt qua kleurkeuze, het is zilver of wit. De Prym-tang is in deze wel een zeer handig hulpmiddel, met de hamer was ik veel minder succesvol.
Kam Snaps: Ik teste Kam Snaps met dit kruippakje voor het eerst in combinatie met tricot. Voordeel is dat ze in alle kleuren van de regenboog te verkrijgen zijn en minder dik zijn. Ze zijn ook in kleinere maten verkrijgbaar. Nadeel is dat ik niet zeker weet of ze dikke lagen stof aankunnen. Ik had bij dit pakje een paar maal voor dat ik de kam snap uit elkaar trok door ze open/dicht te doen.
Meer of andere ervaringen zijn altijd welkom.

Ik hoop serieus dat ik hier duidelijk geweest ben. Vragen, suggesties, onduidelijkheden, laat u gaan in de reacties of stuur mij een mailtje. Dus ook als u een fout ontdekt mag u het gerust laten weten! Ik beweer nergens een expert te zijn, integendeel, ik doe maar wat :-). 
(evenals met de foto's, ik moet dat van de witbalans duidelijk eens leren, de blauwe schijn van de tricot ging nogal vaak over op de witte ondergrond...)


60 opmerkingen:

  1. De links naar de patronen werken! Tof zeg, ik ga het zeker ook eens proberen te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super! Dit komt bovenaan mijn to-do lijstje! Merci!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooh, wat een werk moet dit geweest zijn. Prachtig uitgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voilà, dat is gepind en dus klaar om vanonder mijn machine te rollen voor het toekomstige neefje/nichtje. Een ongelooflijk fantastische merci beaucoup voor al je werk en de vlotte uitleg!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige handleiding. Ik heb hier wel absoluut geen baby's meer, maar binnenkort wordt er misschien wel eentje geboren en dan wil ik je patroontje maar al te graag eens uitproberen als cadeautje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wow, gaaf!! Nu even tijd vinden om er 1 te maken! Dank je wel! Ziet er super uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ziet er heel netjes uit! Ik probeer het zeker een keertje. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mercikes! Ik weet wat het kind in aantocht de eerste maanden alleen maar gaat dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wow, dit geeft mij zowaar goesting om mij met een stuk tricot naar de overlock van het naaicafé te begeven. Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. helaas, mijn zoontje is al een beetje te groot, maar ik hoop dat er snel een vers babytje geboren wordt, want ik kijk er naar uit om je prachtige handleiding in het echt uit te proberen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je, komt vast en zeker eens van pas!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Op mijn tafel: een overlock! In de buik van mijn zus: een baby! In mijn kast: tricot! In mijn agenda: ....
    Hm...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O fijn! Hier niet meteen baby's in aantocht, maar wel om te onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw super! Hopelijk krijg ik de kans nog er enkele te maken voor ons prutske geboren wordt... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ivm de kam snaps: ik had dat onlangs ook voor dat één kant vd kam snaps lostte bij gebruik en ik gebruikte blijkbaar een verkeerd opzetstukje voor mijn tang, probleem opgelost nu. Hier vind je raad bij problemen: http://www.kamsnaps.com/Instructions-for-Snap-Pliers-15.html Ik gebruik voor de sluiting van een jumpsuit maat 16.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat vertelde je van dat opzetstukje, maar ik gebruikte wel het juiste (ik heb maar 1 maat). Ik denk dat het echt lag aan teveel lagen stof ertussen. Merci voor die maat-tip, ik zet dat erbij :-).

      Verwijderen
  16. Ha, perfect timing! Al lijkt het mij wel een lang proces. Maar ik gok erop dat het gewoon een super gedetailleerde uitleg is en ik zo'n pakje maak op één avond. Juist?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met uw nieuwe machine zult ge nogal ne gang gaan. Inderdaad 1 avond voor 1 kruippakje zo ongeveer (alles van knippen tot drukknopen)

      Verwijderen
  17. Dit patroontje vrààgt gewoon om gemaakt te worden! Wat een onwaarschijnlijk knappe en uitgebreide uitleg, ik ben benieuwd om het es te testen. (Alleen nog mijn drukknopenangst overwinnen).

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat ik grappig vind: 'Kam snaps: voordeel is dat ze in alle kleuren van de regenboog te verkrijgen zijn.' En toch kiest ze voor wit :)
    En ook nog: waarschijnlijk veel werk en tijd gestoken in deze uitleg, alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik bestelde dus zo'n mix van alle kleuren. En dan 100 witte erbij, want voor dit soort kruippakjes heb ik gewoon echt veel tricot liggen in het wit of met wit erin. En 1 kruippakje zijn 15 drukknopen (en dan nog 3 die ge verprutst zowat).

      Verwijderen
  19. Nu kan het vast en zeker niet meer verkeerd gaan. Bedankt voor je uitvoerig gedocumenteerde uitleg. x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben zo benieuwd naar de stof die je gaat gebruiken, Lies! Doe eens een tipje van de sluier in mijn mailbox ofzo ;-).

      Verwijderen
  20. Bedankt! Nu heb ik geen reden meer om die tricot hier te laten liggen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Super bedankt! Wat een goeie uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ik vind dit thans een vankatoenpatroon waardig. Zo een schone uitleg. Bedankt voor alle moeite en ik pin dit alvast voor het eerst volgende kotertje dat geboren wordt ;) Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een luie doos kun je niet echt zijn met zo'n inspanning. Het is veeeeel werk zo'n handleiding schrijven en je deed dat heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Amai, Ons wachten wordt nogal beloond!
    Ik ga er eens werk van maken een van de komende dagen.
    Ben alleen heel bang voor de drukknopen. Ik heb dat nog nooit gedaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Potverdekke, ik wil dat kunnen (en vooral durven) maken he... Deze gedetailleerde uitleg is alvast een grote stimulans! Misschien iets voor een volgend naai-avondje? Dan kunt ge mij 'teatchen' (schrijf ik dat juist?) ;) ik heb namelijk nogal wat nood aan maatje '0 maand- pakjes zoals deze...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We maken er samen elks één en dan heb je er al 2 om te beginnen ;-).

      Verwijderen
  26. zalig! Goed uitgelegd en een simpel patroon, meer heeft ne mens niet nodig! Bedankt he!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Het moet gezegd: het pakje is nóg veel schoner in't echt! Met nog een extra professioneel detail aan waarover hier binnenkort wel iets meer zal verschijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heel erg bedankt voor al de moeite! In augustus wordt er hier in de kennissenkring nog een nieuwe lading boelekes geboren, dus het patroon zal zeker van pas komen!
    Ik heb wel 1 vraag: bij jou is de boordstof rand altijd zo mooi afgewerkt met die tweelingnaald, dat lukt nooit zo mooi bij mij. Welke tweelingnaald gebruik je juist, hoeveel afstand zit er tussen de twee naalden? En gebruik je dan een grote of een kleine steeklengte? Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik eentje met 2,5mm tussen de 2 naalden en een steeklengte van 3. (ik vind dat dat altijd wat meer blijft haperen/trager onder de transportvoet gaat en als je dan een te kleine steeklengte gebruikt is dat niet mooi, met steeklengte 3 gaat het er vlotter onderdoor.) En traag stikken zodat je de boordstof er mooi onder kan leiden! Succes!

      Verwijderen
  29. Heel erg bedankt voor de propere uitleg en het leuke patroontje.
    Ik zal er zeker wat aan hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wow, wat een toffe handleiding en zo duidelijk!!! Ik ben er direct mee aan de slag gegaan en het resultaat staat op mijn blog: http://rachel-beers.blogspot.nl/2012/07/een-sam-voor-sam.html

    Super bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Waauw zeg, en ik zie dit nu pas!! 'n Dikke merci voor het patroon + duidelijke handleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een leuk patroontje, ik ga het snel uitproberen. Er is hier in de kennissenkring een lief jongetje geboren, en dit is dan natuurlijk een geweldig kadootje.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik maakte nog nooit iets met tricot, maar wil mij er wel eens aan wagen. Zou dit ook lukken zonder overlock?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Liesbet, ik heb nog nooit tricot met een gewone machine gedaan (ik was er panisch voor tot ik mijn overlock kocht, toen was die angst voorbij), maar er zijn wel veel mensen die dat doen, dus het zou misschien wel moeten lukken? Ik weet nu wel niet goed of dit een handig begin-project is als je nog nooit met tricot gewerkt hebt. Misschien eerst eens een tshirtje maken?

      Verwijderen
    2. Ik wou eigenlijk afwachten tot we in de naailes eens met tricot werken, maar dat is pas later op het jaar en onze baby is hier al binnen een paar weken... Maar misschien probeer ik inderdaad eerst zelf een T-shirtje te maken, goed plan! Ik won onlangs jouw ondergoedsetje, heb je er een idee van wanneer ik dat mag verwachten? Dan kan ik eens van dichtbij kijken hoe je tricot afwerkt...

      Verwijderen
  34. Ik ben pas gestart met naaien. Is dit pakje mogelijk zonder overlockmachine?
    Heb je ook een idee wanneer het patroon van 0-2 maanden terug online komt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Kirsten, lees mijn reactie hierboven op Lies bet eens, ik denk dat ik jouw vragen daarin beantwoord. Ik weet nog niet wanneer het patroontje terug online komt, het wordt gedigitaliseerd, ik houd jullie op de hoogte :-)!

      Verwijderen
  35. Hehoi,
    enig idee wanneer het patroon van de kleinste versie van dit prachtige pakje terug online komt? Ik wil er graag eentje maken voor die snel groeiende mini in mijn buik.... het ziet er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Miet, er wordt gewerkt aan een digitale versie van beide maten. Er werd mij beloofd dat ze klaar zullen zijn tegen dat ik terug kom van mijn verlof (=18 november).

      Verwijderen
  36. Ik wil al lang een jumpsuit maken voor mijn dochter Sam en vond deze handleiding toch wel echt ... ehm ... passend? :D
    Helaas (het gaat zo snel!) is ze al 9 maanden. Zijn er trucjes om de maat te vergroten? Of zou jij het zien zitten om een grotere maat uit te tekenen? Als het te moeilijk is (ben nog maar een beginneling in het naaien), zeker geen probleem, dan zullen wij nog een kindje moeten maken he... :p Het zal dan alleen weer geen dochter Sam worden, kwestie van de verwarring toch wat te vermijden...

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Super tips, super patroontje! Dikke merci Missy :). Hier kan je mijn versie zien: http://www.flickr.com/photos/48592269@N07/8174992403/in/photostream

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Net wat ik zoek voor ons toekomstige kakelverse boeleke! Net te weinig stof voor een jasje over, dus hopelijk lukt dit wel! Ik kijk reikhalzend uit naar 't moment dat 0-2 maand weer online komt.

    Een super dikke merci voor al je moeite om dit patroontje met ons te delen! Mijn eeuwige dankbaarheid is uw deel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel binnenkort! Deze week normaal gezien!

      Verwijderen
  39. Ik heb er zo eentje gemaakt vanavond. Alleen de drukknopen ontbreken nog, die moet ik eerst nog kopen. Dank je wel voor de hele duidelijke tutorial! Als het volledig klaar is, post ik graag een fotootje!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik heb geen overlock. Kan dit ook gemaakt worden met een naaimachine?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan zeker! Tricot rafelt niet dus qua afwerking zeker geen probleem. Bij het stikken van de naden wel een kleine zigzag gebruiken (steekbreedte 0,5) opdat de stiksels wat meegeven met de stof.

      Verwijderen
  41. Ooooh Nele, eindelijk vond ik de tij om eens een sammeke te doen... Nu is hij bijna klaar evenals het kindje in mijn Zus haar buik!!! Nu nog op mijn blog posten en een beetje reclame maken voor uwe winkel!!
    Super goede uitleg, super om te maken!! THANXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Bedankt voor de handleiding! Het is me nu eindelijk gelukt om de boordstof op een fatsoenlijke manier aan te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen